maanantai 11. marraskuuta 2019

Ensimmäinen viikko Saksassa

Ma 28.10.

Matkamme Saksaan alkoi Kouvolasta puolen päivän aikoihin. Tapasimme opettajamme Satumaaritin lentokentällä ja yhdessä matkasimme kohti Düsseldorfia. Lentomme oli noin tunnin myöhässä lumisateen vuoksi, mutta selvisimme kuitenkin ehjin nahoin perille. Lentokentältä meidät haki Saksan kontaktimme Barbara ja menimme hänen kyydillään majapaikkaamme, joka sijaitsee Rheydtin alueella Mönchengladbachissa.

Asumme opiskelija-asuntolassa ja molemmilla on omat yksiöt. Huoneemme ovat vasta remontoidut ja sen huomaa tavaran puutteesta. Muun muassa toisella ei ole verhoja ja toisella ei ole liettä/uunia, mutta muuten asunnot ovat ihan hyvät. Kävimme myös tutustumassa lähikauppaamme Reween, josta ostimme hieman aamupalaa seuraavalle päivälle. Kun palasimme kämpille, menimme melkein suoraan nukkumaan.

Ti 29.10.

Koulumme alkoi kahdeksalta ja ensimmäisenä tutustuimme opettajiimme ja luokkaan, jonka kanssa koulussa olemme. Katselimme kuinka oppilaat tekivät toisilleen jalkahoitoja ja huomasimme kuinka hyvin Suomessa pidämme huolta hygieniasta (Saksassa ollaan tässä aika paljon jäljessä). Muutenkin jalkahoidot erosivat aika paljon siitä, miten ne Suomessa tehdään. Vierailuamme ei selvästi ollut hirveän tarkasti suunniteltu, sillä kukaan ei tiennyt missä meidän pitäisi olla tai mitä meidän pitäisi tehdä.

Jalkahoitojen jälkeen lähdimme seuraamaan Derma Visualizeria käsittelevää tuntia. Derma Visualizer analysoi ihotyypin ja sen kunnon. Oppilaat tekivät meille analyysit laitteella, mitkä eivät kyllä ainakaan pitäneet paikkaansa. Oppilaille pidetttiin myös samalla kokeita aiheesta ja pääsimmekin seuraamaan koe tilanteita.

Yllättäen lähdimmekin katsomaan työpaikkojamme. Arvoimme työpaikat kiven, paperin ja saksien avulla. Ensimme kävimme Mönchengladbachissa sijaitsevassa Cosmetic Zirfas-liikkeessä tai no itseasiassa vain yksi Anni kävi liikkeessä ja toinen odotti autossa. Liike valikoitui Anni P:n työpaikaksi. Töpaikka vaikutti mukavalta ja sinne kuljetaan helposti yhden bussin avulla noin 20 minuutissa.

Illemmalla kävimmekin sitten toisen Annin työpaikkalla. Kosmetik Edler niminen liike sijaitsee Büttgen nimisessa pienessä kaupungissa, jonne täytyy kulkea bussilla sekä junalla ja matkaan menee noin tunti. Tämäkin tuntui todella mukavalta. Kevyt 10 tunnin päivämme päättyikin matkaan takaisin majapaikkaamme.

Ke 30.10.

Päivä alkoi taas kello kahdeksan. Ensimmäinen oppituntimme koulussa käsitteli psoriasista. Tunnilla puhuttiin pelkkää saksaa ja sen aiheen päättelimme itse. Seuraava oppitunti puolestaan käsitteli hermoja ilmeisesti, tästäkään emme ole varmoja, koska kukaan ei puhu meille englantia. Toisen tunnin opettaja olikin kuitenkin mukava. Kesken tunnin meidät kaapattiin kasvohoitotunnille mukaan toisen ryhmän kanssa. Tunnilla Anni P teki Anni R:lle kasvohoidon. Kasvohoidotkin tehdään hyvin erilailla kuin meillä Suomessa.
Lähdimme tämän jälkeen Satumaaritin kanssa tutustumaan kaupunkiin ja kävimme Italialaisessa ravintolassa syömässä. Hyvästelimme Satumaaritin ja lähdimme käymään kirjakaupassa, koska kämpissämme ei ole nettiä ollenkaan. Kirja ostosten jälkeen palasimme kämpille ja olimme niin väsyneitä, että menimme taas melkein suoraan nukkumaan.

To 31.10
Kuuluisa netti pisteemme.

Aamumme alkoi tuttuun tapaan klo 8. Ensimmäisellä tunnilla meille tehtiin kasvohoidot ja seuraavalla tunnilla me teimme. Oppilaat harjoittelivat käyttämään eri kasvohoito laitteita,
mutta me teimme vaan peruskasvohoidot. Kaikki tuotesarjat mitä koulussa käytetään ovat meille vieraita, joten on aika  hakemista tuotteiden kanssa. Tuntien jälkeen jouduimme
yllätykseksi jäämään seuraamaan oppilaiden mallipäivää. Mallipäivä on täällä sama asia kuin meidän aspa-päivät. Täällä mallipäivät ovat hyvin stressaavia verrattuna meidän
aspa-päiviimme. Vaikka meillä on enemmän asiakkaita. Mallipäivän päätyttyä meidät lähetettiin hakemaan bussikortteja. Näin meidän päivämme pituudeksi tuli 10 tuntia.

Täällä ollaan hyvin tiukkoja. Ennen kuin luokkaan mennään, puhelimet kerätään laatikkoon ja jokaisen vaatetus käydään läpi. Jokaisella tulee olla valkoiset työasut, tiukka nuttura,
lyhyet kynnet ja meikkiä. Luokkaan ei päästetä ennen kuin nämä asiat ovat kunnossa.
Vaikka täällä ollaan tiukkoja niin tunneilla on kuitenkin aina kaaos päällä. Meillä on totuttu siihen, kun opettaja puhuu, niin ollaan hiljaa (ainakin yleensä). Kaikki puhuvat täällä todella kovaan, tunneilla ei kuule edes omia ajatuksiaan.

Täällä vietettiin tänään halloweenia ja se näkyi katukuvassa. Monilla oli naamari tai asu
päällä. Nuorisolla oli myös hyvin hauskaa, kun he heittelivät kananmunia ympäriinsä.
Koska meillä ei ole wifiä asunnollamme tai koulussa niin olemme löytäneet kaupungilta
yhden paikan missä on ilmainen netti. Olemme seisseetkin siellä lataamassa Netflixistä
leffoja melkein joka ilta.

Pe 1.11

Perjantaina Saksassa vietettiin pyhäpäivää, joten meillä oli vapaa päivä. Päivä menikin
levätessä asunolla, kun kaikki paikat olivat kiinni. Tuttuun tapaan kävimme kuitenkin
lataamassa leffoja wifi pisteellämme.

La 2.11

Olimme sopineet Barbaran kanssa tapaamisen aamusta ja sitä ennen siivosimme vähän asuntoa. Tämän jälkeen lähdimme käymään työ reittimme läpi. Ensin kävimme Büttgenissa Anni R:n työpaikkalla. Samalla vierailimme paikallisessa Rewessä, josta teimme viikonlopun ruokaostokset. Sitten lähdimme takaisin Mönchengladbachiin.
Kävimme toisen Annin työpaikan vieressä sijaitsevassa kauppakeskuksessa, joka on todella iso. Kun halusimme mennä takaisin kotiin selvisi meille ettei bussit kulje enään klo 14 jälkeen kaupunkiimme viikonloppuisin. Pienen paniikin jälkeen löysimme onneksi junan,
joka pysähtyy kaupungissamme. Kun saavuimme asemalle kummallakaan ei ollut hajuakaan siitä missä sijaitsimme, mutta sieltäkin löysimme onneksi netti pisteellemme. Loppu ilta menikin Netflixiä katsoessa ja kirjaa lukiessa.

Su 3.11

Sunnuntaisin Saksassa on kaikki kaupat kiinni, joten olimme suunnitelleet pitävämme rennon päivän kotona. Ajattelimme mennä lataamaan, jotain katsottavaa kaupungille. Kun saavuimme kaupungille siellä, oli markkinat. Pyörimme hetken markkinoilla. Anni P löysi pitkään himoitsemiaan poppareita, mutta pettyi maistettuaan niitä sillä, ne olivat makeita!
Koko päivä menikin hänellä piloille tämän pettymyksen jälkeen. Onneksi kotona odotti vielä muutama nalle sipsi, jotka auttoivat sulattelemaan pettymystä.